Jak připravit motorku na sezónu

 

Počasí se umoudřilo, sluníčko začíná rozhazovat paprsky na každém rohu a konečně to vypadá, že zima si letos už neškrtne. A právě na tohle čekají vášniví motorkáři, kteří se jistě nemohou dočkat, až nakopnou svojí "mašinu" a stráví s ní krásný den různými projížďkami. Ale aby vše proběhlo v klidu a na naplánovaný výlet vůbec došlo, musejí svojí krásce dopřát trochu péče. 

Nemusíte být žádní odborníci na stroje Harley-Davidson či snad konstruktér Kawasaki Ninja, abyste zvládli základní kontrolu následujících součástí motorky:

PODVOZEK nebo také ŠASÍ 

Pneumatiky: kontrola tlaku v pneumatikách; důkladné prohlédnutí pláště, zda není popraskaný či jinak poškozený; kontrola vzorku, zda je odpovídající

Řetěz: vyčistit, promazat, zkontrolovat, zda je správně napnutý (nesmí být prověšený, ale také ne přetažený)

Brzdy: v případě potřeby doplnit brzdovou kapalinu; kontrola brzdových destiček; popřípadě odvzdušnit brzdový systém; nezapomínáme ani na kontrolu kotoučů, je vhodné je odmastit

Tlumiče: kontrola těsnosti

BATERIE nebo AKUMULÁTOR

Baterie se řeší při zazimování motorky, a to vyndáním. Je možné jí dát na teplé místo, anebo připojit na udržovací nabíječku, aby náhodou na jaře nevypověděla službu. Na začátku sezóny očistíme kontakty a baterii vložíme zpět. Zkontrolujeme hladinu elektrolytu.

MOTOR

Pokud motor na konci sezóny běhal jako Usain Bolt můžeme předpokládat, že tomu bude stejně i na začátku nové sezóny. Nicméně je potřeba dát mu základní péči v podobě kontroly či výměny oleje (olej by neměl v motorce zůstávat přes zimu), olejového filtru a nesmíme zapomenout ani na vzduchový filtr, protože zanesený vzduchový filtr snižuje výkon motorky.

VÝBAVA

Aby vše bylo dotažené do dokonalosti, nesmíme zapomenout ani na líbivý vzhled v podobě motorkářského oblečení. Kvalitní kožený oděv a obuv si zaslouží trochu toho hýčkání, a hlavně pravidelným impregnováním vhodnými prostředky prodloužíme životnost oděvu. Na mušky u helmy postačí ubrousek s vlažnou vodou.

V případě, že je vše vyšperkováno není třeba oddalovat první spanilou jízdu. Je však potřeba ubrat na plynu a přemýšlet nad tím, že silnice nemají prohřátý povrch, tím pádem nemají pneumatiky takovou přilnavost jako v létě. Na řadě míst si silničáři zapomněli trochu toho posypu a opatrně musíme i na řidiče automobilů, protože si přes zimu odvykli motorkářům na silnicích.