Jak připravit auto na zimu

Je to jen pár týdnů kdy jsme mohli na rozpálených kapotách našich miláčků na 4 kolech smažit vajíčka a už abychom mysleli na to, jak se o ně postaráme před začátkem zimního období. Někdo k tomu přistupuje zodpovědně a přípravu nenechá na poslední chvíli, někoho překvapí až první sníh nebo námraza a rychle míří do prvního autoservisu. 

Ať už je náš přístup jakýkoliv, jsou věci, na které bychom neměli zapomenout nikdy a řešit je spíše s předstihem než potom „bruslit“ po vozovce proměněné zimním kouzlem.

Přezouvání pneumatik
Jednou ze základních věcí, kterou nám ukládá i zákon, je přezutí kol do zimního obutí.  Jedná se o období od 1. 11. do 31. 3. je-li platná alespoň jedna ze dvou podmínek:

= na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza
= na pozemní komunikaci se může během jízdy vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza

Zimní obutí je také bez vyjímky povinné při vjezdu na komunikaci takto označené 

Pokud neplatí ani jedna ze zákonem daných podmínek, například je uprostřed ledna suché, slunné počasí a venkovní teploty se pohybují kolem 10 °C, což v posledních letech není tak neobvyklé, jak by se dalo předpokládat, tak se zimní pneumatiky používat nemusí.

Jenže člověk, zejména na podzim nebo v zimě, nikdy neví jaké počasí a tím i povrch silnic nás čeká po probuzení. Proto je z hlediska bezpečnosti přínosnější pro všechny účastníky provozu, tuto zákonnou povinnost dodržet bez ohledu na aktuální počasí.

Před přezutím je nutné zkontrolovat hloubku dezénu zimních pneumatik. U vozidel do 3 500 kg je povinná hloubka dezénu minimálně 4 mm, u vozidel nad 3 500 kg minimálně 6 mm.

Kontrola kapalin
Každý chceme ve chvílích, kdy na krajinu padnou první mrazíky, bez problémů nastartovat a dojet do práce nebo se vrátit ze zimní dovolené. Neměli bychom proto zapomínat na výměnu nebo doplnění kapalin o nemrznoucí směsi.

V současné době jsou automobily standardně vybaveny olejem, který zůstává kapalný i při teplotách pod bodem mrazu. Nicméně by olej měl být měněn po každých ujetých 10-15 000 km, tak proč si výměnu nenaplánovat před zimou. Nový olej, díky absenci rozpuštěných částic, umožňuje lepší mazání i při nízkých teplotách.

Samozřejmostí je hladina chladící kapaliny mezi ryskami, ne starší než 3 roky. Nová kapalina odolává teplotám do – 30 °C, popřípadě ji můžeme pro jistotu doplnit o další nemrznoucí směs.  Zenedbáme-li pravidelnou výměnu, může se nám stará kapalina vymstít nejen nenávratným poškozením chladiče, ale i hlavy a bloku. A to by se nám tato nepatrná lenost (nebo lakomost?) hodně finančně nevyplatila.

Neméně nám může ranní cestu znepříjemnit pokud zapomeneme  vyměnit letní směs v ostřikovačích za tu zimní. Pak může být cesta k první čerpací stanici nebo servisu poměrně napínavá.

Příprava akumulátoru
Další malé zimní dobrodružství nám může přichystat baterie. Základem je její dobití před začátkem zimní sezóny. A pokud plánujete kupovat baterii novou je začátek zimy tím nejlepším obdobím kdy si pojistíme její spolehlivost.

Nekontrolujeme-li hladinu elektrolytu může nás baterie zradit i při teplotách lehce pod nulou. Proto každý zkušený řidič doplňuje baterii do její maximální kapacity a pak ji průběžně sleduje i během chladného období. 

Chceme-li mít jistotu, je vhodné nechat zkontrolovat také správnou funkci alternátoru.

Péče o lak
Každý kdo svému vozidlu věnuje dostatečnou péči myslí nejen na ochranu povrchu karoserie, ale zejména na ochranu podvozku. Ten je převážnou část zimního období vystaven krvelačné bestii – posypové soli. Naštěstí nám voskování a nástřik podvozku zajistí téměř každá myčka během pár chvil. Stojí za to si toto uvědomit, nic nezanedbat a včas se účinkům zimních úprav silnic bránit.

Jízdní styl
Hlavní zásadou v zimním období je to, uvědomit si, že JE ZIMA. Respektive už od konce léta bysme měli myslet na to, že podzim a zima nám přinášejí především nečekané změny počasí.

Déšť, mlhy, vítr, sníh, nízké slunce odrážející se od sněhobílé pokrývky krajiny – má to své kouzlo, ale měli bychom si uvědomit jak důležité je na nástrahy počasí myslet a přizpůsobit jim svůj jízdní styl.

Na místě je tedy opatrnost, ale přiměřená. Ve vlhkém a chladném počasí, kdy se mění vlastnosti vozovky z minuty na minutu, je nezbytné myslet za volantem více než jen několik vteřin dopředu. Ovšem přehnaná opatrnost nebo nerozhodnost, vedoucí např. k brždění provozu, může být také zdrojem rizika. Proto doporučujeme vše s mírou a rozvahou zvlášťě v zimě.

Myslete na to, že úspěch tkví v detailech. Proto mějte škrabku s pohodlně vytepleným rukávem a smetáček v pohotovosti. 

Přejeme Vám ať tou letošní zimou projedete hladce po suchých a rovných cestách.